Friday 3 May 2019

Lawatan Dari Pelajar Fakulti Pengurusan Maklumat, UITM Kelantan

Pada 11 April 2019, Perpustakaan ATMA menerima lawatan daripada pelajar Fakulti Pengurusan Maklumat, Universiti Teknologi MARA (UiTM) Kelantan.

Lawatan adalah bertujuan melihat pengurusan manuskrip di Pusat Penyelidikan Manuskrip ATMA selain meninjau bahan nadir yang terdapat di Perpustakaan ATMA.

Pihak perpustakaan memberi peluang kepada mereka untuk melihat Koleksi Khas yang menempatkan koleksi Melayu dari seluruh nusantara dan dunia Melayu-Polinesia termasuk Koleksi Melayu Sri Lanka, Afrika Selatan, Koleksi Bahasa Melayu Surinam, bahan nadir dalam bahasa Belanda (maklumat berkaitan bahasa dan masyarakat Melayu pada abad ke-16). 

Selain daripada itu, pendedahan kepada aspek suhu dan kelembapan bahan yang berada di Koleksi Khas yang berbeza dengan bahan yang berada di Koleksi Am juga dimaklumkan kepada mereka.

Diharap perkongsian ilmu dan pengalaman ini dapat menambah ilmu selain meningkatkan semangat mereka dalam memelihara seterusnya memperkasakan peranan pengurus maklumat walau dimana mereka bertugas kelak.



No comments:

Post a Comment