Saturday 29 October 2016

Perkhidmatan

PINJAMAN DAN PEMULANGAN
Semua ahli perpustakaan yang berdaftar (berdasarkan kategori) adalah layak untuk meminjam atau merujuk bahan-bahan serta menggunakan segala kemudahan yang terdapat di Perpustakaan ATMA. Perkhidmatan ini membenarkan pelanggan meminjam bahan untuk satu jangkamasa tertentu berdasarkan kategori. Pelanggan diminta menunjukkan kad kampus ahli kepada kakitangan yang bertugas setiap kali ingin meminjam bahan atau ingin menggunakan kemudahan yang disediakan. Denda sebanyak 50 sen sehari akan dikenakan kepada setiap naskhah buku yang lewat dipulangkan.


KATALOG AWAM DALAM TALIAN
Kemudahan komputer untuk mengakses Katalog Awam Dalam Talian (OPAC) iaitu GEMILANG disediakan untuk kemudahan pelanggan mengesan buku yang terdapat di Perpustakaan ATMA. Ianya mengandungi rekod asas yang memberi maklumat lengkap bahan Perpustakaan UKM dan membolehkan sesebuah bahan itu diperoleh dengan cepat. Ianya juga boleh dicapai dengan melayari laman web : http://gemilang.ukm.my/


TEMPAHAN BAHAN
Pelanggan dikehendaki menggunakan ID pelanggan (patron ID) dan kata laluan (password) yang didaftarkan di Perpustakaan ATMA semasa membuat tempahan bahan. Pelanggan boleh menempah bahan melalui GEMILANG dengan syarat bahan berkenaan sedang dipinjam oleh pelanggan lain. Perkhidmatan ini boleh didapati dengan melayari GEMILANG di alamat http://gemilang.ukm.my/. Tempahan buku yang dibuat oleh ahli sahaja akan diambil kira dan disediakan untuk pinjaman. Pembatalan terhadap tempahan juga boleh dibuat melalui GEMILANG. Selepas buku dipulangkan oleh peminjam, penempah diberi masa tujuh (7) hari untuk mendapatkan dan meminjam buku tersebut di Kaunter Pinjaman dan Pemulangan.


PEMBAHARUAN PINJAMAN SECARA ATAS TALIAN
Pelanggan juga boleh memperbaharui pinjaman mereka melalui GEMILANG dengan syarat bahan berkenaan belum lewat, bahan tidak ditempah oleh pelanggan lain dan tidak mempunyai denda yang belum berbayar. Pembaharuan melalui GEMILANG hanya boleh dilakukan 3 kali sahaja dan hendaklah dibuat sebelum tarikh pemulangan bahan.


LAMAN WEB PERPUSTAKAAN
Laman Web Perpustakaan ini boleh dicapai melalui alamat berikut: http://www.ukm.my/patma/. Pelanggan boleh mendapatkan maklumat mengenai koleksi, perkhidmatan ditawarkan dan lain-lain maklumat mengenai organisasi dari masa ke semasa.


Facebook Perpustakaan
Perpustakaan mempunyai laman web sosial facebook di bawah nama Perpustakaan Alam dan Tamadun Melayu. Pelanggan boleh memberikan komen atau cadangan untuk penambahbaikan perpustakaan di masa akan datang.


• Senarai Perolehan Buku
Perpustakaan menyediakan senarai perolehan buku baru setiap bulan dan ianya boleh dicapai oleh pelanggan melalui laman web Perpustakaan ATMA.


• Perkhidmatan Maklumat
  1. Maklumat indeks akhbar tempatan iaitu Berita Harian dan Utusan Malaysia (sejak 1992), akhbar Kosmo serta Harian Metro (sejak tahun 2009-2014), Sinar Harian (sejak 2014) yang berkenaan dengan alam dan ketamadunan Melayu boleh di akses melalui Repositori Pembelajaran dan Penyelidikan (VITAL) di alamat : http://ptsldigital.ukm.my.
  2. Pameran bulanan berkaitan topik atau isu semasa diadakan di Perpustakaan ATMA.
  3. Pameran buku baharu dan kulit buku baru diadakan pada setiap bulan untuk mempromosikan buku buku baharu yang diperoleh oleh Perpustakaan ATMA.

No comments:

Post a Comment